Egy autóbeálló kialakítása nem feltétlenül jár magas költségekkel, és léteznek gyorsan kivitelezhető megoldások, amik akár végleges megoldást nyújtanak hosszú távon is. Egy hétvégi ház vagy akár otthonunk autóbeállója, parkolója és az odavezető bekötő út esztétikusan kialakítható, tartós igénybevétel esetén is ezzel a módszerrel.
Manapság már minden épülethez célszerű kialakítani egy autóbeállót, parkolót, vagy egy utat. Lakóingatlanok esetében elképzelhetetlen hogy ne tudjunk az autóval az épület mellé behajtani, de nyaralónál is célszerű olyan megoldást eszközölni, amin kényelmesen parkoltathatjuk autónkat, és csapadékos időben sem kell bokáig a sárban gázolnunk.
Milyen a kővel szórt burkolat?
Ugyebár az egyik legegyszerűbb történet, ha tipegő köveket használunk és csak a nyomvonalon, illetve a gyalogos ösvényen tesszük le a köveket. Azonban ez csúszhat, illetve az autót pontosabban kell a nyomvonalon tartani, jobban kell figyelni parkolásnál is.
Ennél sokkal jobb megoldás, ha kővel szórt burkolatot alakítunk ki.
A kővel szórt burkolat anyaga lehet murva, bazalt, andezit, esetleg gyöngykavics is. Az autóbeálló kialakítása szempontjából technikailag mindegy, az esztétika változik. Nyilván ez a megoldás erősen meredek területen nem állja meg a helyét (kikapar a kerék,lefolyik a kavics), de bizonyos fokú emelkedőn simán jól működő megoldás.
Az autóbeálló kialakítása a következőképpen történik
Először is a kavicsnak szükséges kialakítani egy úgynevezett tükröt, ami annyit jelent, hogy a talajból kiemelünk egy nagyjából 15-30 centiméteres réteget az út vagy parkoló alatti részről. A kiemelt réteg vastagsága függ a talajszerkezettől és a burkolat későbbi igénybevételétől, vagyis minél lazább talajon, minél rendszeresebben és minél nagyobb tömegű járművel fogjuk használni a burkolatot, annál vastagabb réteg kőre lesz szükségünk.
Személyautó forgalom esetén elegendő lehet a 15-20 cm vastagság is.
Nem minden esetben kell tükröt kiszedni, mert az út kerülhet a meglévő talajszint fölé is. Ebben az esetben nem kell kiemelni földet.
Milyen rétegrenddel készül az út?
Sík területen ahol nagyjából egyenes a terep, elegendő lehet egy 10 centiméteres 20-55 mm méretű osztályozott kövekből kialakított, majd egy 0-20 mm méretű murvával 5 cm vastagságban felszórt út, személyautó forgalom esetén. Ennek tetejére úgynevezett koptató rétegként szintén zúzott kő kerülhet 2-3 centiméter vastagságban. Így lehetséges egy egységesebb, esztétikusabb látszó réteget kialakítani osztályozott kavicsból.
Amennyiben a terület nagyobb igénybevételnek van kitéve, vagy lejtősebb kialakítású a beálló, akkor alulra célszerű egy kőréteg leszórása nagyobb méretű (pl.: 20-55 mm) kőből. Ennek célja a víz elvezetése, illetve a fölé kerülő kisebb méretű kövekkel kihézagolva stabilabb réteget ad.
Fontos részlet az autóbeálló kialakítása során
A geotextilia használata elengedhetetlen az ilyen egyszerűbb utak kialakítása során. A geotextilia az út kialakításának legelején kerül felhasználásra, mégpedig a talaj és a kőzúzalék közé kerül elhelyezésre.
A geotextil stabilizálja a burkolatot, és nem engedi azt megsüllyedni, továbbá nem engedni a köveket keveredni az altatajjal.
Ami nagyon fontos, hogy a kőrétegeket mindenképpen tömöríteni kell lapvibrátorral vagy vibro-hengerrel.
A felső réteghez használhatunk szebb, egységesebb méretű követ (pl.: gyöngykavics, kerti murva), így kapott felület nem csak tartós, de esztétikus is lesz. Egyszerű, gyors és költséghatékony megoldás.